Blog
Geplaatst op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:45 door Calamandja , 1495 keer bekeken
We komen er wat laat mee, gezien de fotografe tot gisteren 24 maart te zien was op de kunst- en antiekbeurs van Budapest, al dienen er zich in de komende maanden genoeg mogelijkheden aan om het werk van Katerina Belkina. Voor zover dat nog hoeft, de Russische is intussen tot een waar fenomeen ontpopt.
En terecht. In haar fotowerk, dat overigens veel weg heeft van schilderijen, gaat ze op zoek naar de diepere, spirituele lagen van haar modellen, vaak haarzelf trouwens, al vormen ze daardoor niet automatisch zelfportretten. Haar onderzoek naar de meer universele kant van persoonlijke aspiraties, intieme dromen en demonen. De essentie van het mens-zijn. Haar uiteindelijke foto’s zijn het resultaat van een lang en zorgvuldig proces, waarbij ze haar ontwerpen eerst schetst op oude schilderijen en manuscripten, waarbij ze zich laat inspireren door de lange filosofische tradities die ze sinds kinds af aan meedraagt.
“Choosing a motif for my exploration, I offer the audience a female perspective on things which concern me”, liet ze onlangs optekenen door het online fotomagazine Eizo. “It has always been fascinating for me to explore the psychology of people’s relationships with each other and with the outside world, to give shape to human emotions. To take joy, despondency, indifference, rapture and jealousy to pieces.” Of dit nu een typisch vrouwelijke kijk is op het menselijk bestaan laat ik even in het midden, vast staat dat haar narratieve manier om gevoelens en emoties weer te geven rijk en heel innemend beeldmateriaal oplevert.
Het zijn daarom niet noodzakelijk nieuwe beelden die ze creëert. Referenties naar de kunstgeschiedenis zijn soms diep ingesijpeld in haar iconografie: “A passion for classical art and an interest in everything new – technology, discoveries, experiments – led me to the type of mixed media with which I work. From painting and digital reworking, I take colours and create air as an element of space. Reality and character I take from photography. My style originates from a long artistic tradition – the collage. That is how my characters and spaces come together.” At the next stage, she chooses a brush of a graphics programme. This is a subtle and accurate tool to create a light, weightless atmosphere similar to that of a dream. Katerina strips away the details from her tableaus in order to distil and reveal the essence of the individual.
Een boeiende mix alleszins.
Bron: The Art Couch
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.